Okunan Makale:
Nesiller arası bir oyun

Nesiller arası bir oyun

Yazı David Hellqvist, Fotoğraf Oliviero Toscani

Nepotizmin (yani adam kayırmanın) tanımı oldukça acımasız ve isabetlidir. Sözlüğe göre bu ifade, güç ya da nüfuz sahibi olan kişilerin, özellikle iş vermek suretiyle, kendi akraba veya arkadaşlarına ayrıcalık tanıması anlamını taşır. Ve aslında bu işler her zaman iyi gitmez: İşe alınan insan görevi adına doğru yeteneklere sahip olmayabilir, sadece genleri doğrudur. Fakat biliyoruz ki moda diğer endüstrilere benzemez. Moda dünyası kalıtımsal başarı örnekleriyle doludur ve bir nedenle bunların çoğu da İtalya’da karşımıza çıkar. 

Öyle görünüyor ki İtalyanlar, diğer hiçbir ülkede olmadığı kadar çok moda hanedanlığı kuruyorlar -ve de işleri iyi gidiyor. Belki de sularından (ve şaraplarındandır) ya da mayalarında olan stil meselesindedir. Ama her ne olursa olsun, 20. yüzyılın ortalarında moda kültürel bir güç olarak patlama yaşadığından beri, bir grup İtalyan ailesinin podyumlara hükmettiği doğrudur. Mesela bu duruma ilk örnek olarak Prada’yı verebiliriz. 1913’te iki erkek kardeş Mario ve Martino tarafından kurulan Prada’yı bugün, markanın başkanlığı ve kreatif direktörlüğü görevlerini üstlenmiş olan, Mario’nun en küçük torunu Miuccia Prada yönetiyor. Tod’s için de benzer bir hikaye söz konusu: Dorino Della Valle 1920’lerin sonlarında bu ayakkabı markasını kurmuştu ve bugün en büyük oğlu Diego Della Valle ise şirketin CEO’su. Akrabaların aile işlerinde bu gibi stratejik ya da finansal taraflarda roller üstlenmesi şaşırtıcı değil, fakat Versace, Missoni ve Trussardi gibi markalarda işin kreatif tarafında da yakın akrabaların başarılı bir şekilde çalıştıklarını görebiliyoruz. Örneğin Gianni Versace 1997’de öldürülünce markanın kreatif direktörü kız kardeşi Donatella olmuştu ve şimdi tasarım departmanında Donatella’nın kızı Allegra da yer alıyor. 

Ya da bir diğer örnek olarak 90’ların ortasından bu yana Missoni’nin erkek koleksiyonlarının tasarımını üstelenen Angela Missoni’yi verebiliriz. Zira o da görevini ebeveynlerinden devralmıştı. Ayrıca Angela’nın kızı Margherita da bugün aksesuar tasarımcısı olarak aile markasının bir parçası. Trussardi’de ise Gaia Trussardi, aile şirketinde dizginleri elinde tutan dördüncü nesil olarak karşımıza çıkıyor. Bu arada, Ferragamo’da çalışmak isteyen o kadar çok aile üyesi var ki, şirkette belli bir zaman aralığında yalnızca üç aile ferdinin çalışabileceğine dair bir kural koyulmuş. Kısacası nepotizm yeterince yetenekli olmayan yakınlara iltimas geçilmesi gibi görülebilir ama moda aklı hakikaten aileden geçiyor.

Yorumları Gör (0)

Cevap bırak

E-posta adresiniz kimseyle paylaşılmayacak.

© 2019 Port Magazine
Tüm Hakları Saklıdır.

Başa Git